Jossan, Tor och Disneystore

Idag mötte jag upp Jossan och Tor för att besöka Disneystore här i Stockholm. Det är egentligen sjukt att jag besökt den i London så många gånger men aldrig satt min fot i den här hemma. Jag hade ju värsta planen med att springa dit på öppningsdagen men såg all kaos som var då så struntade i det och tänkte "att jag går senare" ja och nu är det ju mycket mycket senare eller vad säger ni haha.

Jag kunde inte låta bli att fotografera lite där inne. Dem har ju så mycket fint pluss att jag fotade lite produkter som jag kan skicka runt till släkten. Jag menar det blir ju födelsedag nästa månad och allt...Man får ju inte vara dum!

Jag vill också berömma de anställda som var jättegulliga och genast kom fram och pratade med Tor, och så slank jag med i samtalet också haha. Nä jag vill gå tillbaka på direkten, vilken tur att jag inte tog med mig plånboken den här gången annars hade jag blivit fattig.

Primark

Ni som känner mig vet att jag aldrig har varit en person som shoppar. Jag tycker helt enkelt inte att det är roligt och dessutom är det väldigt dyrt med kläder här hemma vilket absolut gör att jag hellre lägger pengar på annat, så som resor och musikalbiljetter. Men när jag är i London brukar jag alltid gå in på Primark. För er som inte vet det, är det en affär som har kläder, inredesprylar, skor och smycken mycket billigare än hemma. Du kan få en helt ny garderob för samma pris som du kan få ett par jeans och en märkeströja på här hemma. Så när jag är i London så passar jag på. Numera har dem börjat med lite mer limited edition kläder som är "dyra" för primark dvs kläder som ligger på ca 14-20 pund, och när det är dem dyraste sakerna kan ni ju tänka er vad de vanliga priserna ligger på. Urvalet på just kläder ligger på ca 2-10 pund men genomsnittet ligger runt 5-8 pund.

Det här är vad som fick följa med mig hem från denna resa, för jag kände att jag behövde lite nya höstkläder då mina börjar bli ganska slitna.

Kan hända att det blev lite nördkläder också för ärligt talat jag kan ju inte gå genom livet utan Honeydukes skor, hur skulle det se ut?

Wien - Dag 2

Dag nummer 2 startade med att jag tog en promenad i närområdet och fann att vi bodde väldigt nära Donau den fanns ca 5 minuters gångavstånd från hotellet. Fann även ett café som måste ha varit riktigt bra med tanke på vad den var döpt till. Hade velat fortsätta ut en bit på ön eftersom dem hade bävrar där men jag hadeabsolut inte tid då vi skulle ses vid hop on hop off bussen och fortsätta till den andra sidan av staden.

Vi hoppade av vid Schönbrunn Palace och vandrade runt ett tag. Jag skulle ha kunnat vandra runt där hela dagen men kollegorna ville iväg och kolla på annat samt att vi hade bestämt innan att besöka ett café som var historiskt. Det hölls på med en fotografering på plats också och jag tycker det är så roligt att stanna och kika på alla vackra klänningar och hur fotografen arbetar. Vore ju drömmen att ha en fotografering här på slottet med alla fina omgivningar. Stället var så enormt!

Som sagt hade vi bestämt sedan innan att besöka det kända Café Central och det var verkligen sådär fint inne som man såg på bilderna på internet. Glömde totalt att fotografera men kan säga att jag och kollegan valde helt fel bakelse vi kunde inte ta oss igenom den alls, vi åt varsin sked sedan mådde vi illa.

Efter det följde jag med en kollega till Albertina museet för att kolla på konst. Hon har studerat konst så det blev en helt annan upplevelse, även om vi bara var där snabbt, när man gick med henne. Och ja, jag har sett äkta picassos och monet nu, så hur cool är inte jag? Där inne hade dem också fotoutställning så där kunde jag ha fastnat länge om jag inte hade sällskap.

Vi skiljdes åt och jag mötte upp mina andra kollegor på en resturang för att äta middag samt fira Natalie som fyllde år den dagen och jösses vilken kul kväll vi hade. Jag säger bara en sak...det hela slutade med att födelsedagsbarnet dansade i gränderna med kyparen och dessutom förlovade sig med honom genom en gummisnodd och ett papper. Ja sedan ska vi ju inte tala om den rätt roliga Uberturen hem till hotellet heller. Men jösses vilket intryck vi alla måste ha gjort i Wien innan vi åkte hem!

Wien - Dag 1

Wien blev genast en stad jag blev sjukt nyfiken på när jag läste om den. Att sedan hela staden är proppfylld med slott, palats och kyrkor utan dess like gjorde hela denna resa så mycket mer rolig. Dock hade vi bara 24 timmar i staden och jag personligen känner att jag inte hann göra något alls med tanke på hur stort det faktiskt var. Nä om jag får chansen, kommer jag säkerligen att åka tillbaka, med längre tid att utforska staden på.

Vi startade med att åka Hop-On-Hop-Off bussen, som jag absolut älskar, för det är det bästa sättet att se vad en stad har att erbjuda när man har så kort tid på sig. Dessutom får man väldigt bra information om stadens historia.

Vädret, som ni kommer att se på bilderna nedan varierade från sol, till kyla och regn så jag ville inte gärna släpa med mig systemkameran när det regnade som värst, därför kommer bilderna att bli från både mobilen och kameran. Jag kan redan nu på förhand säga att jag inte är nöjd med vissa bilder men vad gör väl det...

Vi hoppade av Hop-On-Hop-Off bussen för att gå den helt gratis stadsrundturen, men slutade ganska tvärt då ingen hörde vad hon sa, för att det var så livligt runtomkring. Istället promenerade vi vidare längst med gatan och vart hamnar vi, om inte direkt på Nationalbiblioteket! Det är nog där inne som jag fotade mest bilder under resan, men det var så fint!

Efter Nationalbiblioteket mötte vi upp dem andra för att dricka kaffe på Starbucks som låg runt hörnet. Ungefär då öppnade sig himlen och regnet bara öste ner. Men vilken tur då att vi alla hade fått ponchos från Hop-On-Hop-Off bussen, vi blev ju så sjukt fina. Tack till mannen som hjälpte oss att ta kort tillsammans, och på köpet fick hans finger på kort. Visst blev vi fina?

Sedan hamnade vi inne på Stephansdom en gotiskt byggd domkyrka som hade ett torn på 137 meter. Jag hade innan läst på att man kunde gå upp i tornet men hittade inte vart det skulle kunna vara, säkert fanns det någon uppgång på det enda stället där man behövde betala. Och vi vet ju sedan innan att det alltid är något som repareras på byggnader när jag är på besök vilket också blev denna gång. Så ignorera gärna  den tjusiga byggnadsställningen.

Klockan tickade snabbt på under den första dagen och vi var tvungna att leta upp någonstans där vi kunde äta. Såklart föll valet på en resturang som gjorde schnitzel. Stället verkade vara otroligt populärt då vi fick köa utanför för att få tag i ett bord. Jag som inte var speciellt hungrig hörde av kollegorna att den vanliga schnitzeln skulle vara lite mindre så då valde jag den, men istället för att vara mindre fick man 2 bitar haha.

Sedan blev det att promendera in i diverse affärer och dylikt, vilket som ni vet absolut inte är min grej, men jag tog lite kort under tiden jag väntade. Hur söta var inte dessa leksaksbjörnar som fanns i ett skyltfönster? De hade många olika leksaker uppradade från historiens gång. Otroligt roligt detalj.

Första dagen i Wien var helt okej. Mycket att ta in och att bearbeta. Absolut en upptäckares och historienörds stad, det finns så sjukt mycket att se och besöka!