Resedagbok - London, Dag 1

Klockan är 04.00, alarmet går och det är dags att ta sitt pick och pack ner till bilen för avresa mot flygplatsen och veckans resa till London. Cirka 30 minuter senare lämnar bilen Stockholm och resan är igång. Sedan kommer det roliga, incheckningen och den eviga väntan på att planet skall lyfta. Vilket det gjorde straxt efter klockan 07.00.

10.10 börjar vi äntligen att se land nedanför oss efter att endast ha haft en vy med moln eller vatten. Och vilken syn med hundratals med vindkraftverk i olika formationer. Ja visst är det intressant för er att veta det? Efter landning var det såklart dags att ställa tillbaka klockan 1 timme då London ligger efter oss i tidszon så från och med nu (om ni vill veta svensk tid) lägg till en timme framåt.

09.18 kom våra väskor och för en gångs skull kom dem ut först, vi har en tendens att alltid ha våra väskor sist ut. Men inte denna gång. Okej jag skall sluta skriva med dessa klockslag nu och försöka skriva ett ordentligt inlägg om allt det som hände.

När vi väl kom till hotellet så fick vi inte checka in så vi lämnade vårt bagage och begav oss mot Paddington Station för att ladda på våra Oyster Card (tunnelbane och busskort) och ungefär här börjar paniken. Mitt kort fungerar inte. Och jag har glömt mitt kreditkort hemma, är inte det väldigt typiskt! Jag har det alltid med mig, men när det behövs då har jag glömt den!!! Oavsett är jag väldigt glad över att mamma var med då hon hade sitt kreditkort med sig så jag slapp gå pengalös denna vecka! Tack för det mamma!!!

Det första vi gjorde var att besöka Paddingon affären på Paddington Station. Jag älskar Paddington och han har varit en stor hjälte och favorit hos mig enda sedan barnsben så ett besök där var nästan ett måste. Jag hittade såklart en mugg som var helt fantastiskt fin som jag senare köpte in och kommer att visa i ett senare inlägg, men den passade mig helt perfekt!
Efter det reste vi till Tottenham Court Road för att besöka Primark affären som ligger där. Vi råkade såklart gå in i fel dörr och hamnade  direkt på Harry Potter avdelningen, och självklart ramlade det ner lite härliga nörderisaker från den avdelningen. Jag hittade några saker som jag faktiskt letat efter ett bra tag nu, vilket var väldigt roligt. Och för er som läste min blogg innan så kan jag meddela att jag hade turen att hitta både kavajen och klockan på denna resa. Dem hade även öppnat ett helt nytt café högst upp som var väldigt mysigt. Tyvärr tog jag aldrig några bilder där inne vilket är helt galet för det var väldigt fin med olika roliga citat på väggarna. Kommer visa det jag köpte på Primark senare, vet att jag sagt det förut men snälla påminn mig om jag glömmer!

När vi satt där fick jag ett Messanger meddelande av Kitte som jag träffade på Phantom of the Opera i Januari då hon satt bredvid mig på teatern, att William och Kate precis fått sin nya lilla prins. Och det roligaste är att sjukhuset ligger i samma område som hotellet vi bodde på, så senare på kvällen när vi mötte upp Kitte för att äta middag på Bizarro som ligger vid Paddington Station så fick vi se när dem åkte hem från sjukhuset. Galet vad mycket säkerhet dem hade, det var polishelikoptrar, polis motorcyklar, bilar och vakter runtomkring bilen dem färdades i. Men en väldigt rolig upplevelse och jag är så glad att jag fick vara på plats när denna historia skrevs. Jösses jag är en sådan nörd när det kommer till sånt där.

Efter mycket strul med hotellrummet, som vi fick byta så gick vi ut på en promenad i Kensington Gardens med Kitte bara för att snacka lite, mysa och njuta av parken. Som alltid finns det massor att titta på. Det finns många olika sorters fåglar i dammarna, det finns så gott som tama ekorrar och kaniner samt pappegojor som flyger runt en hela tiden. Jag verkligen älskar den här platsen och tar en promenad minst en gång per resa, för det är så mysigt! Jag vet att jag delat bilder härifrån många gånger förut och jag kommer nog att fortsätta med det framöver hahaha.

Den lilla filuren häröver var väldigt samarbetsvillig. Den stannade upp posade först åt ena sidan, sedan åt andra sidan, stannade upp och tittade på mig och när hen såg att jag var nöjd klev den ner i vattnet och simmade vidare hahaha så härligt. Okej det kanske inte alls var så men det var så både jag, mamma och Kitte uppfattade det.

Jag hade turen att få se körsbärsträden i blom denna gång, stannade upp och fotade ett par snabba bilder som jag dock inte blev nöjd med då det började skymma precis då och det blev mörkt väldigt fort.

Vi fortsatte promenera på andra sidan dammen hem och där stod vi väldigt länge och tittade på ekorrarna, att något så litet kan vara så underhållande. Det var ett ekorrbarn som hoppade och gjorde kullebyttor hela tiden och vi kom fram till att vi inte behöver TV när det finns sådan underhållning till hands haha. Kitte fick även närkontakt med en av ekorrarna när den klättrade upp på staketet för att slicka på hennes fingrar. Som sagt om ni är i London är detta ställe värt att gå tillbaka till flera gånger, den här promenaden vi gjorde var runt The Serpentine dammen men det finns även en andra damm lite längre bort i parken.

Bilden ovan är ett bra exempel på hur vi promenerade. Vi startade på motsatt sida, gick förbi Peter Pan statyn, under bron, följde vägen hela vägen bort till där dammen slutade, gick runt och hem på andra sidan och avslutade precis här innan vi gick ut ut parken igen.
#1 - Netti Starby

Vilken grym resa och så vackra bilder! :-D Kramis

Svar: Tack ja det är alltid toppen att komma tillbaka till London. Kul att du uppskattade bilderna! :D

#2 - Beatrice Jakobsson - FOTOBLOGG

Vilka vackra bilder från resan, ser väldigt härligt ut! :)

#3 - Beatrice Jakobsson - FOTOBLOGG

Svar: Men åh tack Beatrice, vad glad jag blir när du säger det! :D Vi hade en väldigt mysig resa.